Sneller en vaker testen
Het H-TEAM richt zich daarnaast op het bevorderen van vroege diagnose door het ontwikkelen en implementeren van hiv-teststrategieën die zijn gericht op onvoldoende bereikte doelgroepen die vaak laat in zorg komen. Door ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun hiv-status weten wil het H-TEAM de hiv-epidemie een halt toeroepen.
Waarom sneller en vaker testen?
Vroegtijdige diagnose van hiv zorgt ervoor dat er eerder met een behandeling kan worden gestart. Tijdige behandeling voorkomt afbraak van het immuunsysteem en geeft mensen met hiv een uitstekende levensverwachting; als je er op tijd bij bent, leef je net zo lang als iemand zonder hiv. Bovendien wordt door de behandeling met effectieve hiv-remmers de kans op overdracht van infecties drastisch geminimaliseerd of zelfs geëlimineerd.
Sneller en vaker testen
Het H-TEAM promoot testen door het verhogen van het bewustzijn ten aanzien van (vroege) symptomen en van het belang van tijdig testen onder professionals en onder specifieke doelgroepen. Dit met als doel:
- Meer testen op hiv en een toename van het percentage mensen dat zich bewust is van zijn hiv-status
- Eerder in staat zijn om vroege hiv-diagnoses te stellen
Dit doen wij door ons te richten op:
-
Provider initiated testen:
hiv-testen die aangeboden worden door de professional – huisartsen en ziekenhuizen
-
The Last Mile:
karakteristieken in kaart brengen van mensen die laat in zorg komen om op maat gemaakte interventies te ontwikkelen voor deze groep
-
Client initiated / community based testen:
testen op initiatief van en door het individu zelf
-
Partner Management Optimalisatie (pilot):
het faciliteren van snelle en effectieve partnernotificatie via Team Partner Management van de Soapoli
Klik op de titels voor meer informatie over deze strategieën en subprojecten.
Provider initiated testen
Van alle hiv-diagnoses wordt ongeveer een derde in de huisartspraktijk gediagnosticeerd, een derde bij de GGD-soa-polikliniek en nog eens een derde in ziekenhuizen. Huisartsen en specialisten spelen dus een belangrijke rol als het gaat om het diagnosticeren van hiv-infecties in Nederland.
Uit recente studies blijkt dat vele momenten waarop een hiv-test aangeboden had kunnen worden, door zorgverleners onvoldoende worden gezien en/of benut. Er zijn nog veel barrières bij patiënten én professionals, zoals angst, stigma, beperkte risicoschatting/risicoperceptie en onwetendheid over de nieuwe mogelijkheden in behandeling en preventie van hiv. Ook testen bij ‘indicatorziekten’ is nog niet standaard bij huisartsen en specialisten. Door middel van het Diagnostisch Toets Overleg wil het H-TEAM het testgedrag onder huisartsen verbeteren. Daarnaast wil het H-TEAM het proactief testen op hiv door specialisten bevorderen met een indicator-based test interventie.
The Last Mile: Fase 1
De titel “The Last Mile” verwijst naar het vinden en diagnosticeren van de laatste 5% mensen in Amsterdam die leven met een hiv-infectie maar dat zelf niet weten, en in het bijzonder degenen die het risico lopen om laat in zorg te komen met een vergevorderde infectie.
We weten nog te weinig over mensen die laat in zorg komen. Om een succesvolle strategie te ontwikkelen, is meer inzicht nodig in de verschillende kenmerken van deze zeer diverse groep. In de eerste fase van dit project worden deze kenmerken onderzocht binnen verschillende subprojecten. Lees hieronder meer over de drie subprojecten.
The Last Mile: Fase 2
Onder mannen die seks hebben met mannen (MSM) komen de meeste late presenters voor, daarom is het essentieel om deze bevolkingsgroep te bereiken als we de hiv-epidemie in Amsterdam onder controle willen krijgen. De sociale netwerken binnen de MSM-gemeenschap bieden een unieke kans om angst, lasten en sociale stigma’s met betrekking tot (het testen op) hiv aan te pakken. Op basis van de onderzoeken die in Last Mile Fase 1 zijn uitgevoerd, en door middel van co-creatie/participatie met MSM, zullen interventies worden ontwikkeld om het testen op hiv te normaliseren en stigma te verminderen. De interventies zullen specifiek gericht zijn op psychosociale, demografische, geografische en gedragsfactoren die verband houden met niet eerder geteste MSM. Door de participatieve aanpak waarin samen wordt gewerkt met de gemeenschap blijft de interventie effectief en eigendom van de gemeenschap.
De Last Mile Fase 2 beantwoordt tijdens dit proces vier belangrijke vragen:
- Wat zijn de perspectieven van de MSM-gemeenschap en technische experts over hoe nooit/onregelmatig geteste MSM het beste kunnen worden betrokken om meer te testen op hiv?
- Welke strategieën voor sociale en gemeenschapsmobilisatie komen naar voren in het co-creatieproces met gemeenschappen die de acceptatie van testen beïnvloeden?
- Wat zijn de beste strategieën en hoe kunnen die strategieën worden geïmplementeerd?
- Wat is het effect van de interventie/campagne/strategieën op de bereidheid bij de doelgroepen om zich te laten testen op hiv?
Client initiated / community based testen
Het H-TEAM stimuleert gemeenschappen om het belang van testen vanuit de eigen gemeenschap aan te kaarten. Het testen op hiv voor, door en in de gemeenschap wordt hierbij benadrukt.
Partner Management Optimalisatie (pilot)
Team
-
Adrie Heijnen
Lid
SCA -
Alexandra Blenkinsop
Lid
AIGHD
Imperial College Londen -
Ard van Sighem
Lid
Stichting Hiv Monitoring -
Godelieve de Bree
Lid
Amsterdam UMC
AIGHD -
John de Wit
Lid
Universiteit Utrecht -
Kees Brinkman
Lid
OLVG -
Nina Schat
Projectcoördinator
AIGHD -
Saskia Bogers
Lid
Amsterdam UMC -
Sharjeel Muhammad
Lid
AIGHD -
Suzanne Geerlings
Lid
Amsterdam UMC -
Udi Davidovich
Lid
GGD Amsterdam