Bewust van risico: sneller testen

Mannen die seks hebben met mannen (MSM) hebben een hoger risico op een hiv-infectie. Het H-TEAM maakt MSM bewust van het belang van snel testen op hiv nadat zij risico hebben gelopen en snelle behandeling wanneer een hiv-infectie is gevonden.
Ook maken we MSM met bewustwordingscampagnes alert op de symptomen die kunnen wijzen op een acute hiv-infectie.

Doel bewustwording en behandeling:

Door bewustwording en goede doorverwijzing naar testmogelijkheden en behandeling zorgt het H-TEAM voor:

  • Grotere bewustwording van de (vroege) symptomen van hiv onder MSM
  • Snellere opsporing van (acute) hiv bij MSM
waarom-w

Waarom

Om de hiv-epidemie in Amsterdam een halt toe te roepen is het belangrijk dat mensen op tijd weten dat ze hiv-positief zijn en zich hiervoor laten behandelen. Zo’n 70 procent van de hiv-infecties in Nederland vindt plaats onder MSM. Het H-TEAM richt zich met deze bewustwordingsactiviteiten daarom op deze groep.

aanpakken

Hoe

Via innovatieve communicatiecampagnes maken we MSM bewust van de symptomen van een (acute) hiv-infectie en de voordelen van snelle behandeling. Door middel van online tools worden MSM gestimuleerd zich te laten testen op een (acute) hiv-infectie.

resultaat-w

Resultaten

Het H-TEAM heeft inmiddels twee succesvolle campagnes gelanceerd en is op dit moment bezig met het opzetten van een derde campagne. Scroll naar beneden voor meer informatie over deze campagnes en de behaalde resultaten.

De Campagnes

Aanpak

Via deze communicatiecampagne gelanceerd in augustus 2015 heeft het H-TEAM mannen die seks hebben met mannen bewust gemaakt van de symptomen van een acute hiv-infectie. De campagne is gelanceerd in augustus 2015 door middel van posters, flyers en banners in gay- online en offline media. Deze dienden als trigger voor de website van de campagne: hebikhiv.nl. De site biedt informatie over het herkennen van een acute hiv-infectie. Ook kunnen mannen die recent risico hebben gelopen de Symptomencheck invullen.

Lees meer over de Symptomencheck

Deze interactieve check maakt bewust van het eigen risicogedrag en van de symptomen waar je last van kunt hebben tijdens de acute fase van een hiv-infectie. Blijkt uit de Symptomencheck dat iemand mogelijk een acute hiv-infectie heeft, dan wordt hij doorverwezen naar de GGD Amsterdam. Hier is een speciale procedure ingericht waarbij iemand die vermoedelijk een acute hiv-infectie heeft, direct terecht kan voor een test met een speciaal apparaat, waarmee hiv al in een heel vroeg stadium kan worden opgespoord. Wanneer inderdaad hiv wordt gevonden bij iemand, kan hij via een versnelde procedure direct door naar een hiv-behandelaar in Amsterdam.

Resultaten

De campagne kreeg op 18 augustus 2015 nationale media-aandacht. De campagne heeft twee keer een boost gekregen met online banners op social media en datingsites. Mede door de boosts blijft de site hebikhiv.nl bezocht en gebruikt worden. Op 1 mei 2018 was de website meer dan 207.490 keer bezocht, waarbij de Symptomencheck meer dan 117.658 keer werd ingevuld.

 

Testresultaten (maart 2018):

0
mannen gemeld voor een AHI test bij GGD Amsterdam
0
hiv-diagnoses gesteld
0
van de hiv-diagnoses waren acute infecties

Van de mannen die zich hebben gemeld voor een AHI test bij de GGD in Amsterdam kwam 38% naar aanleiding van de campagne of de website. In de eerste maanden van de campagne was dit percentage 60%. Hieruit blijkt niet alleen dat de website nog steeds effectief is, maar ook dat de kennis over AHI binnen de risicogroep en onder professionals is toegenomen: bijna 2/3e van alle verwijzingen komen nu buiten de campagne om.

Het H-TEAM onderzoekt momenteel of het AHI diagnostisch- en verwijzingstraject op nationaal niveau uitgevoerd kan worden.

Aanpak

De tweede campagne werd nationaal gelanceerd in september 2017. De campagne richt zich op het belang van snelle behandeling van hiv en het snel laten testen nadat risico is gelopen op hiv. De campagne neemt angsten voor de uitslag van een test weg, door te laten zien dat hiv maar een zeer beperkte invloed heeft op de rest van je (seks)leven.

 

De campagne bestaat uit drie onderdelen:

  1. Filmpjes die dagelijkste situaties uit het leven van MSM tonen en waarin een hiv-positieve status en de voordelen van hiv-behandeling worden gepresenteerd op een normatieve en nonchalante manier. De filmpjes dragen zo bij aan de normalisering en de-stigmatisering van hiv en de behandeling ervan.
  2. De verkoop van wenskaarten die de boodschap overbrengen dat je ook met hiv gezond kunt leven, mits je op tijd met de behandeling start.
  3. Een website – Laatjesneltesten.nl – die aanvullende informatie biedt over de voordelen van vroege behandeling (cART) en het snel laten testen nadat risico is gelopen. De website biedt de gebruikers advies-op-maat en toont verschillende testmogelijkheden op basis van hun woonregio.

Resultaten

De campagne kreeg nationale media-aandacht en de website werd meer dan 32.000 keer bekeken. De risico-check werd meer dan 9.000 keer ingevuld. De advertenties en filmpjes zijn samen meer dan 3 miljoen keer bekeken (1 januari 2018).

 

De campagne kreeg een boost op 23 april 2018, waarbij de focus ligt op het vergroten van bewustzijn door middel van de filmpjes op YouTube en Bullchat.

Aanpak

Nu hiv niet langer een dodelijke ziekte is maar een chronische, bestaat de vraag of risicogroepen zich daadwerkelijk realiseren wat het betekent om hiv te hebben. Als hiv-negatieve MSM de implicaties van hiv als chronische ziekte onderschatten, zullen ze minder actief zijn in het voorkomen van een infectie met behulp van condooms of PrEP. We willen daarom onderzoeken of zulke bewustzijnsgaten bestaan, en zo ja, een interventie ontwikkelen om zulke opvattingen bij te stellen en MSM te motiveren om een hiv-infectie te voorkomen.

 

Deze campagne zal bestaan uit twee stappen:

  • Stap 1:
    Voor de eerste studie voeren we kwalitatief en kwantitatief onderzoek uit naar de ervaring van een hiv-diagnose en de last hiervan onder MSM die vanaf 2009 zijn gediagnosticeerd. De tweede studie zal onderzoek doen naar de veronderstelde last van hiv als een chronische ziekte onder hiv-negatieve MSM.

 

  • Stap 2:
    Gebaseerd op de bevindingen van de eerste studie ontwikkelt het H-TEAM een hiv-preventie interventie. De campagne zal bestaan uit een interventie-op-maat om kennistekorten en problematische aannames over hiv als een chronische ziekte bij te stellen onder hiv-negatieve MSM. Op deze manier willen we de basismotivatie om actief te beschermen tegen hiv – ook in zijn chronische vorm – vergroten.

Resultaten

Het kwalitatieve deel van de eerste studie is gestart in april 2018.

Team

  • Arjan van Bijnen
    Arjan van Bijnen

    Lid
    Soa Aids Nederland

  • Godelieve de Bree
    Godelieve de Bree

    Lid
    Amsterdam UMC/AIGHD

  • Udi Davidovich
    Udi Davidovich

    Projectleider
    GGD Amsterdam

  • Wim Zuilhof
    Wim Zuilhof

    Projectleider
    Soa Aids Nederland

Nieuws